آزادی خواهی فرصتی برای بیان اندیشه/روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده باید درون جامعه باشد
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۸۰۷۲
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کاظمی، رئیس سازمان امور دانشجویان در سخنرانی نشست خبری مرحله هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اظهار کرد: آزادی خواهی فرصتی است برای اندیشیدن و بیان اندیشه توأم با رعایت ادب. نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت؛ اخلاق و منطق باید همه یکجا در کنار یکدیگر قرار بگیرند و آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده باید درون جامعه باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: در این مسابقات که طی این هشت دوره به اثبات رسیده سعی کردیم فضای گفتگو را برای دانشجویان باز کنیم و اگر بتوانیم همیشه این فضا را برای دانشجویان مهیا کنیم؛ دیگر بحران نداریم.
او در ادامه بیان کرد: در سازمان دانشجویان هدف از برگزاری این مناظرات این بود که، چون ما آموزش این گفتگوها را نداشتیم تصمیم گرفتیم تا آن را در بین جوانان گسترش دهیم. این مناظرات فرصتی برای یادگیری هر چه بهتر گفتگو میان دانشجویان است تا بتوانند با تمرین در این مسابقات خود را تربیت کنند و فضای یک گفت و گوی صحیح و اصولی را یاد بگیرند.
کاظمی تأکید کرد: ما اگر بخواهیم گفت و گویی صحیح داشته باشیم باید سعی کنیم هیجانات کاذب را از آنها دور کنیم و بتوانیم دانشجویان را در یک فضای علمی و منطقی قرار دهیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ورود دانشجویان از موضع حقیقی یکی از مزیتهای این مسابقات است؛ از طرفی داورها که عضو اعضای هیئت علمی نیز هستند با این مدل گفتگوها بیشتر و بهتر آشنا میشوند و میتوانند آن را در درون دانشگاهها تدریس و همچنین کلاسهای درس را به این سو بکشانند.
افتتاح مرکز ملی گفتوگو و آزاداندیشی با هدف گفتوگوی منطقی در کشوردر ادامه مهدی عباسی، دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره گفت: ۱۲ تیم از حوزههای دانشگاهی، استانی و منطقهای به مرحله کشوری راه پیدا کردهاند که این تیمها شامل تیم فرهنگ از استان هرمزگان، تیم خیام از استان مرکزی، تیم سروش از استان کرمانشاه، تیم یلدوم از استان آذربایجان غربی، تیم مادر از خراسان شمالی، تیم آشتی از استان کردستان، تیم در سنگر آزادی از استان خراسان رضوی و دو تیم از یزد به نام برهان و ادب هستند.
او افزود: ۳ تیم تقدیر از دانشگاه علم و فرهنگ، تیم ثامن از دانشگاه علامه طباطبایی و تیم آفاق از دانشگاه خواجه نصیر تهران به این مرحله راه یافتهاند که از ۳۰ آذر الی ۲ دی با یکدیگر به رقابت میپردازند.
دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره بیان کرد: در این مسابقات ۱۶ داور در سطح استادان دانشگاه و اعضای هیئت علمی هستند و محور اصلی این مسابقات بیانیه گام دوم انقلاب است.
او درباره زمان برگزاری این مسابقات تصریح کرد: روز شنبه ۳۰ آذر مسابقه اول تیم استان آذربایجان غربی با دانشگاه علم و فرهنگ، مسابقه دوم تیم دانشگاه خواجه نصیر با استان کرمانشاه، مسابقه سوم تیمهای استان یزد و استان خراسان شمالی، مسابقه چهارم تیم استان کردستان و استان مرکزی است.
عباسی بیان کرد: داوریها بر مبنای رعایت اصول اخلاق مناظره، توجه و رعایت فرآیندهای علمی و منطقی از طرح مسئله، فن بیان و رعایت نکات دستوری، احاطه و اشراف به موضوع مورد بحث، خلاقیت در طرح مسئله و سئوال نکته یابی است.
دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره گفت: روز دوشنبه از ساعت ۱۳ و ۳۰ الی ۱۴ و ۳۰ مسابقه فینال برگزار میشود و از ساعت ۱۴ و ۳۰ الی ۱۷ اختتامیه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سخنگوی دولت و وزرای علوم و بهداشت برگزار میشود. مرکز ملی گفتگو و آزاداندیشی با هدف گفت و گوی منطقی و اخلاقی در کشور و گسترش دامنههای گفتگوهای دانشگاه به سطح جامعه و تأمین فرهنگ گفت و گوی اجتماعی تأسیس شده است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اخبار دانشگاهی وزارت علوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۸۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاهها
توهین یک مرد به خانمهای حاضر در ورزشگاه آزادی، فرصت اعتراض دوبارهای به مخالفان حضور زنان در استادیومها داده است.
به گزارش خبرورزشی، حواشی دیدار پرسپولیس و سپاهان کماکان ادامه دارد و بیش از همه حول توهینهای مردی میگذرد که سخنان او هیچ خریداری نداشت.
اما اگر از حکم کمیته انضباطی (ممنوعیت ۱۰ ساله برای ورود به ورزشگاهها) و اینکه چهقدر قابلیت اجرایی دارد بگذریم، موضوع از ابعاد دیگری نیز قابل بررسی است:
اول اینکه چرا صحبتهای یک تماشاگر پای دیگر تماشاگران و حاضران نوشته میشود؛ مگر در برخورد با راننده متخلف باید شرایط را برای دیگر رانندگان تنگ کرد یا جُرمِ ورزشکار خاطی را همه ورزشکاران گردن میگیرند که حالا برای این خطا و بیحرمتی، عدهای دوره افتادهاند که مسئله را با محوریت هوادار و تماشاگر و کلیت فوتبال بررسی کنند؟
دوم آنکه مگر حرمت و کرامت انسانی محدود به زنان است که بسیاری برای پیشبرد اهداف و دغدغههای خود، جایگاه زن را بهانه کردهاند و بهطور هماهنگ مسئله را از این زاویه بررسی میکنند؟ مگر توهین وابسته به جنس و نقش توهیندیده است که عدهای به اسم حمایت از زن و حراست از جایگاه او، جلو افتادهاند و تازه برای همین بهانه هم به فکر حذف زنان از استادیوم هستند؟ یعنی اگر بیحرمتیِ مشابهی بهجای زن، به گروه عظیم دیگری مثلن قشر کارگر اتفاق افتاده بود، دلواپسان ابتدا غم نان کارگر را به سینه میزدند و در مرحله چارهجویی، حذف کارگران از استادیوم را تجویز میکردند؟ هرچهقدر واکاوی اتفاق پیشآمده با محوریت «توهیندیده» عجیب است، جستوجوی راهحل در همین سمت ماجرا عجیبتر و چه بسا خندهدار به نظر میرسد! من خطا کنم و تو مجازات شوی در کدام عدالتخانهای تعریف شده؟
سوم و مهمترین، بررسی موضوع در بعد کلان و از زاویه فرهنگی و اجتماعی است؛ اینکه چرا مردی چنین افکار و ادبیاتی دارد، جدای آنکه از مسئولیت او در این بیحرمتی ذرهای نمیکاهد، برگرفته از فرهنگ مردسالار و زنستیزی است که متاسفانه کماکان در جامعه وجود دارد. البته که ارتقای فرهنگی در مسئله برابری زن و مرد، نه آسان است، نه در کوتاهمدت قابل انجام و نه موضوع این نوشتار، اما نقش ورزش، فوتبال و استادیومها در همین فقره قابل بررسی است؛ وقتی مردان در استادیوم سهم بیشتری دارند، جایگاه بهتری دارند و نزدیکتر مینشنیند، بدون حسابوکتابِ خاصی مشمول شرایط بهتری شدهاند که در ادامه همان تفکر جنس دوم(!) است.
هرچهقدر بدبینیمان نسبت به بهانه تازهمتولدشدهای به نام «مشکلات زیرساخت» را کاهش دهیم، باز هم میتوان در همین شرایط تفکیکِ جایگاه زنان، وضعیت برابر و بهتری برای آنان بهوجود آورد. اگر خانوادهها نمیتوانند کنار یکدیگر تماشاگر مسابقه موردعلاقهشان باشند، میتوان لااقل سهم یکسانی برای زن و مرد در نظر گرفت. اینکه از یک ورزشگاه مثلن ۵۰هزار نفری، ۴۸هزار بلیت را به مردان تخصیص دهیم و فقط ۲هزار بلیت برای خانمها آزاد کنیم و ایشان را در بدترین سکوها بنشانیم، جز اینکه ادعا کنیم مجوز حضور زنان را صادر کردهایم چه حاصلی داشته است؟
یادآور میشود استقبال پرتعدادتر مردان برای تماشای فوتبال حق بیشتری برای آنان ایجاد نمیکند. در وضعیت تفکیکشده فعلی، تصمیمگیرندگان باید با شمالی و جنوبی (یا شرقی و غربی) کردن استادیوم و ورودیها، مساوات را برای زنان در فرصت و حق انتخاب فراهم کنند تا هم برای تهیه بلیت با مشکلات عدیده کنونی مواجه نباشند و هم همانند مردان امکان انتخاب بلیت با توجه به جایگاه و فاصله از زمین داشته باشند.
و در پایان؛ این تاکیدِ یادداشت روزنامه کیهان که شرایط ورزشگاهها به گونهای است که بسیاری از خانوادهها نه خود به ورزشگاه میروند و نه اجازه حضور فرزندانشان را میدهند، نکته دقیقی است که چارهاش نه در حذف زنان یا گوشهنشینیِ آنها، که اقدام فوری جهت فراهم کردن فرصت برای همین خانوادههای علاقهمند مورداشاره کیهان است. اینکه میگویند مگر نگفتید ورود زنان جو ورزشگاه را بهتر میکند اما دیدید که نکرد و گفتیم که نمیکند، ماهیگرفتن از آب گلآلودی است که فدراسیون فوتبال با مدلی که برای حضور زنان در پیش گرفته مسبب آن است. فراموش نکنیم آنهایی که مدعی بودند حضور زنان میتواند موجب بهبود وضعیت فرهنگی استادیومها شود، سینما و شهربازی و بازار و دهها مثال دیگری را نشان میدادند که روش کنونی جانمایی زنان هیچ شباهتی به آن مثالها ندارد! البته که ورزشگاهها بهخاطر چنددهه مردانه بودن شرایط متفاوتی دارند، اما راه اصلاح، در استمرار این وضعیت یا تغییر معیوب آن نیست.
کانال عصر ایران در تلگرام